Att komma över hoppräddslan

Hittade detta inlägg på en blogg som heter http://vibymuppen.blogg.se/, tyckte att det var intressant så jag delar med mig av det här..
Hej!
Jag har en fråga om hopprädsla då jag på senare tid har blivit rädd och väldigt osäker på att hoppa. Hur ska jag komma framåt och bli av med hopprädslan?

Helena Perssons svar:

Hej!


Om man känner sig lite ängslig för att hoppa kan man prova på några olika hästar. Ridning handlar mycket om kemi mellan häst och ryttare. Man kan få väldigt olika känsla på olika hästar. Försök att hitta en häst du känner dig trygg med. 

Hoppa aldrig högre än att du känner dig bekväm med höjden. När man får in en bra känsla och det känns säkert brukar man känna sig sugen att prova högre språng. Det är så klart bättre ju oftare man kan hoppa, men om man bara har en häst kan den ju inte hoppa för ofta. Däremot kan du lägga ut bommar på marken och på dem öva din anridningskänsla. När du behärskar att hålla en bra rytm och bommarna hamnar mitt i galoppsprången, det vill säga du har en bra avsprångspunkt på hindret (för bommen är ju ett hinder även om det inte är så högt), kommer det inte att kännas otäckt att höja "hindren" något. 

Det som känns otäckt är ofta att man inte har kontroll över vad som ska hända, men när man behärskar och kontrollerar hästens galoppsprång, det vill säga man är förare i stället för passagerare, brukar det kännas tryggare. Mitt råd är att hoppa så ofta du kan men inte högre än att du känner dig trygg.

Lycka till!
/Helena

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin